torstai 20. marraskuuta 2014

Päivittelyä! Munuaiset - miten virtsaa syntyy?

Heippahei pitkästä aikaa. Jätetään turhat selittelyt sikseen ja mennään suoraan asiaan! Maantiedossa olen näin suoraan sanoen ihan hukassa, onneksi kuitenkin se ei ole niin vaativaa. Biologiassa olen itseni mielestä todella hyvin onnistunut, kehuja satelee ja ihan syystä - mä luulen saavani siitä ainakin ysin, kun olen ahkera, toimin tunneilla ja teen tehtäviä sekä koulussa, että kotona. Olen päättänyt sen olevan aine, johon panostan. Ensi viikolla on siitä koe ja ajattelin käyttää tätä blogia sen opiskeluun.

AINEENVAIHDUNTA
SYDÄN
VERI - VERENKIERTO
LUUSTO
LIHAKSET
MUNUAISET

Siinä aiheita joita olemme Ritan kanssa käyneet läpi. Vaikein on ehdottamasti ollut sydän. Pitäisi vielä jouluksi saada tehtyä verenkierrosta essee, tiedä sitten miten ikinä tulen siinä onnistumaan..

Nyt aloitan kertomaan teille oman tiedon mitä tunneilla olen kuunnellut.
Aloitan munuaisista.

Munuaisessa syntyy virtsaa. Jokaisella kerralla, kun sydän pumppaa verta, veri kiertää munuaisissa. Munuaisten suodattimet suodattaa verestä jäteaineet, ja tekee jäteaineista virtsaa, tutummin pissaa :D. Pissasi on siis pelkästään jäteaineita, joita kertyy elimistöstäsi.
Virtsan koostumus riippuu vain siitä, mitä juot ja syöt. Jos syöt perunalastuja jotka ovat erittäin suolaisia, sinulle tulee melkovarmasti melko pian pissähätä. Hätä siksi, koska lastut ovat suolaisia ja suola janottaa, joten juot paljon ja sitten tulee pissahätä. That's it! Helppoa kuin heinänteko :).

maanantai 29. syyskuuta 2014

Päivittelyä

Vihdoin, aikaa löytyy! Kovasti on ollut kiirettä, ja suoraan sanoen.. en ole jaksanut opiskella. Kuitenkin, tänään sain biologiasta kehut ja kutakuinkin kehut auttaa panostamaan enemmän. Ainakin minua. Olen innostunut biologiasta taas ja toivon, että tämä into nyt pysyisi. 

Maantiedossa olen mennyt ihan omaa tahtiani, koska olen hoksannut, että se on minulle paras vaihtoehto. Ja olen edistynytkin! 

Peruskallio, kivilajit, jäätiköt ja mannerjäätiköt sekä sateet olen saanut vihkooni rustattua, ja oppinutkin jotain. Helpointa on ollut opetella kivilajit, koska olen saanut niistä paljon irti. Vaikeinta taas sateet ja jäätiköt. 

Kivilajeja syntyy erilaisittain. Jotkut maanpinnalla, jotkut taas hyvin syvällä maankuoressa.
Jähmettyneet kivilajit: (HARMAA GRANIITTI, GABRO)
syväkivilajit jotka syntyy hitaasti syvällä maankuoressa
pintakivilajit syntyy maanpinnalla tuplasti nopeammin kuin yllä mainitut

Erikseen on kerrostuneet kivilajit ja muuttuneet kivilajit.

Siiiinä vähän vihkomatskua! 

sunnuntai 31. elokuuta 2014

Ihmisen luusto



Mistä luut koostuu? Mikä pitää luut kasassa? Mitä hyötyä luista on ihmiselle? Mikä on luu? Miten osteoporoosi liittyy luihin? 

Luut ovat ihmisen sisällä ja ne pitävät ihmisen kasassa. Ilman luita emme pysyisi kasassa ja luihistuisimme maahan. Luut koostuu luusoluista jotka ovat pehmeitä. Luita ympäröi väliaine, joka taas tekee luusoluista kovia.
Luiden sisällä on myös verisuonia. Luusoluista lähtee väliaineen läpi haaroja, joiden kautta ravintoaineet siirtyvät soluun.

Osteoporoosi tarkoittaa tiivistettynä luukadosta. Jos luun massa vähenee tarpeeksi, luut painuvat kasaan ja ne murtuvat helposti. Esimerkki: Jos ihminen makaa tarpeeksi kauan sairaalavuoteella, eikä liiku, luut painuvat kasaan ja siksi ihmisen täytyy "opetella kävelemään uudestaan". Toisinsanoen, luut ovat heikkoja eikä pysty mm. mihinkään. Kalsiumin saanti on tärkeä osa luiden "kasvamista". Kalsiumin saanti sekä nuorena (!!!) että vanhana on tärkeää - luut pysyvät vahvoina. Siksi maitoa passatetaan juomaan ruoan kanssa koska maidossa on runsaasti kalsiumia, joka vahvistaa luita.

Ilmastonmuutos

Ilmastonmuutos johtuu luonnollisen kasvihuoneilmiön voimistumisesta. Ilmastonmuutoksessa lämpötila nousee, tällä hetkellä se on noussut jo 0,7 astetta. Kasvihuonekaasut lämmittävät ilmastoa. Ihmiskunta vaikuttaa ilmastonmuutokseen eniten, kun käytämme julkisia, ja lentokoneita. Tässä mullistavassa muutoksessa kesät ovat entistä kuumempia ja talvet lauhkeita. Ilmastonmuutos tarkoittaa, että keskilämpötila nousee ja sään ääri-ilmiöt lisääntyy (myrksyt ym.) Ilmastonmuutos vaikuttaa ihmisiin, eläimiin ja kasveihin. Kasvit ei välttämättä pääse kasvamaan kun on kuuma, ja ne voivat jopa lamaantua. Jäätiköt sulaa joka on huono jääkarhuille ja muille jäillä eläville. (pingviinit) Kun ilmakehä lämpenee, se sitoo enemmän kosteutta. Lumen määrä vähenee josta on haittaa tietyille eläimille. (lumikot) 

Kirjoitettu puhtaaksi maantiedon vihosta.

tiistai 26. elokuuta 2014

Suomen ilmasto - essee

Suomen ilmastoon vaikuutavat tekijät
Suomessa on kylmä ilmasto, joka tarkoittaa sitä että kesät ovat lauhkeita ja talvet lumisia & kylmiä. Suomi sijaitsee lauhkealla vyöhykkeellä. Suomi sijaitsee pohjoisella pallon puoliskolla, joka vaikuttaa kylmään ilmastoomme. Suomessa on silti myös lämpimiä ilmoja, joskus jopa hellettä, mikä johtuu ihmisen toiminnan aiheuttamasta voimistuneesta kasvihuoneilmiöstä. Voimistuneen kasvihuoneilmiön huomaa Suomessa varsinkin talvella; lunta ei välttämättä ole, vaan talvet ovat leutoja. Ilmastoon vaikuttaa myös Golfvirta, joka puhaltaa Suomeen lämmintä tuulta. Suomen Hanko eroaa esim. Salosta erityisen hyvin. Hanko on rannikolla joten sinne puhaltaa lounaistuuli, joka on myös yksi vaikuttava tekijä ilmastoomme. Kun on kylmää, myös sadetta on jonkin verran. Kesät eivät myöskään aina ole lämpimiä, koska Suomi on pallon pohjoisella puolella eivätkä auringon säteilyt jakaudu tasaisesti. Rannikkoalueilla, kuten Tammisaaressa, Hangossa ja Kotkassa tuulee miltei joka päivä. Länsi- ja luonaistuulet puhaltavat ja tällöin myös Golfvirran mukana merivedet lämpeää. Atlantin valtamerellä ja Pohjoisella jäämerellä on meri-ilmasto, joka sekin vaikuttaa Suomen ilmastoon, koska sijaitsemme mainittujen merien välillä. Tämä siis tarkoittaa, että meillä vallitsee väli-ilmasto, riippuen tuulen suunnasta.

tiistai 19. elokuuta 2014

Ihmisen evoluutiosta

IHMISEN EVOLUUTION VAIHEET
ETELÄAPINAT
ESI-IHMISET
NYKYIHMISET
KPL 2; LUUSTO

Noista kaikista otsikoista on mun biologian vihkoni saanut täyttöä tämän illan aikana!
Pääsin jo toiseen kappaleeseenkin, johon en kyllä kunnolla ole vielä perehtynyt mutta aikaa varmasti löytyy sillekkin. Tämä biologian tämän hetkinen aihe, ihmisen evoluutio, on minun mieleiseni aihe. Siitä on hyötyä ja kuuluu yleissivistykseen eli sitä ei ole turha opiskella!

Odotan innolla että pääsemme kunnolla opiskelemaan elimistön toimintaa (maksa ym,.) vaikkakin se tulee olemaan minulle varmasti raskasta ja stressaavaa koska pänttääminen ei ihan ole se mun juttu! Pidän enemmänkin käytännön jutuista :)

Läksynä oli etsiä tietoa ihmisen evoluutiosta (laaja aihealue..) ja esi-isistä. Onnistuin mielestäni tehtävässä hyvin koska vihossa on nyt paljon tietoa ja tehtävää tehdessä asiat jäikin helpommin mieleen. Pitää sitä vihkoa kuitenkin vielä vilkaista! ;-)
Kolme pääryhmää ihmisen evoluution alusta olivat;
1 ETELÄAPINAT
2 ESI-IHMISET
3 NYKYIHMISET (neandertalinapina=lähellä nykyihmistä)


lauantai 16. elokuuta 2014

Peruskoulun viimeinen vuosi lähtenyt käyntiin !

Yhdeksäs luokka on nyt alkanut, ja oon ihan paineissa opiskelupaikan suhteen. 
Viime vuonna Rita Keskitalo opetti mulle maantietoa sekä biologiaa, mutta ei enää. Maantietoa minulle opettaa Susanna Pärkkä ja biologiaa kuitenkin Rita Keskitalo. Uusilla opettajilla on tietenkin erilaiset opetustavat ja siksi olenkin ihan hukassa välillä maantiedon tunneilla :-/

Tää kuva kuvastaa hyvin mun opiskelua maantiedon tunneilla. Nimenomaan maantiedon tunneilla. Jotenkin ei nyt yhtään nappaa tää opiskelu. Pitäis kääntää lomahuuma pois päältä.. 

Biologiassa käydään tällä hetkellä läpi ihmistä ja evoluutiota. Ihan kiinnostava ja varsinkin hyödyllinen aihe ! Itsenäinen opiskelu on mulle kyllä edelleenkin vaikeaa. 
Maantiedossa käydään läpi maakuntia ja läksyksi tulikin lukea ensimmäinen kappale. 

Pitää nyt vaan ajatella että emme opiskele opettajia varten, vaan itseämme varten! Sitä varten, että saadaan opiskelupaikka. 

Yhdeksännellä luokalla vastuuta vaaditaan enemmän ja ylipäätänsä vaaditaan enemmän. 
Panostusta panostusta!